PAPAN CERITA
(STORY BOARD)
|
BIL
|
ULASAN SUARA
(Narration)
|
VISUAL
(video/animasi/gambar foto)
|
AUDIO
(muzik latar/kesan khas)
|
TEKS
|
JUMLAH
MASA
|
CATATAN
|
|||||
|
skrip
|
masa
|
bahan
|
masa
|
bahan
|
masa
|
Bahan
|
masa
|
||||
|
1.
|
-
|
-
|
Bola
|
7 s
|
Muzik
Instrumental (Nirmala)
|
7 s
|
BAHASA MELAYU
TAHUN 1
JANGAN TAK
PANDANG TEPI
|
7 s
|
7 s
|
||
|
2
|
Situasi satu
|
3 s
|
-
|
-
|
-
|
-
|
SITUASI 1
|
3 s
|
3 s
|
||
|
3
|
-
|
-
|
Gambar foto
simbol-simbol jalan raya
|
10 s
|
Muzik
Instrumental (Nirmala)
|
10 s
|
-
|
-
|
10 s
|
||
|
4
|
Situasi dua
|
3 s
|
-
|
-
|
-
|
-
|
SITUASI 2
|
3 s
|
3 s
|
||
|
5
|
-
|
-
|
Video kesibukan
jalan raya
|
60 s
|
Muzik
Instrumental (Nirmala)
|
60 s
|
-
|
-
|
60 s
|
||
|
6
|
Mahukah kejadian
sebegini berlaku kepada anda
|
5 s
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Mahukah kejadian
sebegini berlaku kepada anda
|
6 s
|
6 s
|
||
|
7
|
-
|
-
|
Video kejadian
kemalangan jalan raya
|
3 s
|
Bunyi kereta
berlanggar
|
3 s
|
-
|
-
|
3 s
|
||
|
8
|
Adakah anda
terkejut? Sila tonton sekali lagi
|
5 s
|
-
|
-
|
Muzik
Instrumental (Nirmala)
|
2 s
|
Adakah anda
terkejut? Sila tonton sekali lagi
|
5 s
|
5 s
|
||
|
9
|
-
|
-
|
Video kejadian
kemalangan jalan raya (slow motion)
|
15 s
|
Muzik
Instrumental (Nirmala)
|
15 s
|
-
|
-
|
15 s
|
Disunting
menggunakan Pinacle Studio 8
|
|
|
10
|
Anda mampu
mengelaknya jika melintas dengan cara yang betul
|
6 s
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Anda mampu
mengelaknya jika melintas dengan cara yang betul
|
5 s
|
5 s
|
||
|
11
|
Situasi tiga
|
3 s
|
-
|
-
|
-
|
-
|
SITUASI 3
|
3 s
|
3 s
|
||
|
12
|
-
|
-
|
Video seorang
kanak-kanak melintas jalan
|
26 s
|
Muzik
Instrumental (Nirmala)
|
26 s
|
Pandang kanan,
pandang kiri, pandang kanan sekali lagi
Jika tiada
kenderaan baru melintas
|
26 s
|
26 s
|
||
|
13
|
Situasi empat
|
3 s
|
-
|
-
|
-
|
-
|
SITUASI 4
|
3 s
|
3 s
|
||
|
14
|
-
|
-
|
Video seorang
kanak-kanak bersama ibunya melintas jalan
|
30 s
|
Muzik
Instrumental (Nirmala)
|
30 s
|
Pastikan anda
dipimpin oleh orang dewasa
|
30 s
|
30 s
|
||
|
3 min 8 s
|
|||||||||||








No comments:
Post a Comment