Kaedah Membaca.
PENGENALAN.
Abd.
Aziz (2000 dalam Khairuddin Mohamad, 2011) mengatakan bahawa kefahaman
merupakan aspek terpenting dalam sesuatu aktiviti bacaan. Untuk membolehkan
seseorang itu membaca, kefahaman yang tinggi amatlah perlu bagi memudahkan
individu itu memperoleh maklumat daripada apa yang dibacanya.
Bagi
peringkat awal bacaan kanak-kanak, terdapat beberapa jenis kaedah membaca yang
boleh digunakan oleh guru untuk mengajar murid-murid. Kaedah merupakan prosedur
menyeluruh terhadap sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran bahasa. Antara
kaedah yang sering digunakan oleh para guru ialah kaedah abjad, kaedah fonetik,
kaedah pandang sebut, dan kaedah cerakinan.
Kaedah Abjad.
Kaedah klasik dan kaedah yang paling tua.
Pernah digunakan pada zaman kerajaan Greek
dan Rom.
Dimulai dengan pengenalan abjad dan
kemudian membunyikan abjad tersebut.
Zulkifley Hamid (1994 dalam Khairudin
Mohamad, 2011 ) mengatakan bahawa kaedah abjad berpegang kepada prinsip bahawa
setiap perkataan terdiri daripada beberapa huruf.
Guru memperkenalkan huruf vokal dan
konsonan terlebih dahulu.
Vokal : a, e, i, o, u
Konsonan : b,c,d,f,g,h,j,k,l,m,n,p,q,r,s,t,v,w
Nama-nama abjad perlulah disebut dan
dihafal oleh murid.
Aktiviti mengeja suku kata dalam perkataan.
Guru mengaitkan gambar dengan sesuatu
huruf.
Contoh : ‘a’ untuk api.
Kelebihan
Kaedah Abjad.
|
Terdiri daripada suku kata yang hampir
tetap bunyinya dalam sistem bahasa Melayu.
|
Setelah mengenal huruf
dan membunyikan vokal konsonan dengan baik, murid dapat membaca perkataan
baharu.
|
Kemahiran asas dan binaan yang kukuh
dalam aktiviti asas membaca.
|
Murid-murid dapat
mencapai tahap kecekapan yang tinggi dalam kemahiran membaca.
|
Kelemahan Kaedah Abjad.
|
Murid dapat menyebut dengan lancar
perkataan yang diberi tetapi tidak memahaminya.
|
Murid membaca secara
merangkak-rangkak kerana terbawa-bawa cara membaca sambil mengeja.
|
Terdapat kemungkinan bahawa murid akan
lupa pelajaran yang lepas jika tidak diulang kali dalam bilik darjah.
|
Murid akan berasa bosan
kerana aktiviti yang lebih kepada hafalan dan kurang penghayatan.
|
Rumusan Kaedah Abjad.
Kaedah
abjad ini merupakan kaedah yang mengutamakan abjad depan bagi setiap perkataan.
Guru akan mengajar murid huruf pangkal bagi setiap perkataan atau objek.
Contohnya untuk perkataan ‘api’ , huruf pangkalnya ialah ‘a’. Maka murid akan
mengingati bahawa huruf ‘a’ itu digunakan untuk perkataan ‘api’. Setelah murid
menguasai kaedah ini, barulah murid akan diajar menggunakan kaedah yang
seterusnya.
No comments:
Post a Comment